Adwords – optimering….evigt vækst?

Jeg læser med på mange forskellige fora og et af de fora jeg nyder allermest er Amino.dk, ikke så meget fordi jeg er den største iværksætter, men fordi jeg synes det er spændende at se hvad folk går og drømmer om og tænker på i forbindelse med deres projekter.

En ting der går igen er optimering, altså optimering er hvad som helst. Optimering er sådan set ikke noget negativt ord for mig, hvis man optimerer produkter så de bliver mere miljøvenlige er det jo fint, eller hvad med at optimere outputtet fra en vindmølle.

Jeg læste dette indlæg om Adwords http://www.amino.dk/blogs/mortenvadskaer/archive/2012/01/10/adwords-er-stadig-en-stor-fed-malkeko.aspx om hvordan man udnytter adwords bedst og får flest kunder til færrest mulige penge etc etc. Skribenten er Morten Vadskær som er ekspert i bl.a. konverteringsoptimering. Hans arbejde svarer til dem i supermarkederne der finder ud af hvor og hvordan varerne skal stå for at folk køber mest muligt.

Og her kommer så min første pointe. Skal vi som mennesker gå efter den evige optimering i alt hvad vi gør? Kan vi blive ved med at optimere til vækst? Der bliver jo konstant talt om at vi skal vækste og hvordan vi uden vækst bliver fattigere. Problemet er blot at der ikke findes evig vækst og vækst aldrig bør være målet i sig selv, hvis altså vi vil overleve som mennesker.

Den vækst der tales om altid er i øvrigt økonomisk vækst, men problemet er jo at jo mere vi vækster jo mere forbruger vi også, og jo mere vi forbruger jo mere forurener vi. Sjovt paradoks egentlig. Politikerne taler altid om at vi skal have vækst og passe på miljøet, men det hænger ikke praktisk sammen, jo mere vækst jo mere forbrug, jo mere forurening.

Og hvorfor er det egentligt så vigtigt at vi skal vækste økonomisk? Hvorfor er økonomisk vækst den eneste vækst vi altid skal høre om? Hvad med vækst I glæde? Hvad med om vi i stedet for altid at koncentrere os om økonomisk vækst og dertilhørende stress begyndte at slippe trykket på speederen og acceptere at vi ikke kan blive ved med at vækste og forbruge i en evighed. Hvad med om vi begyndte at overveje om ikke andre ting en ipad, ipod og bærbare computere kan gøre os lykkelige.

Børsen skriver her om vækst i USA hvor man kan se at det bl.a. er julehandlen der har drevet væksten, og ingen panderynker pga det, tværtimod. Og det er netop min pointe. Her er væksten altså drevet af forbrug som jo giver forurening lige meget hvordan vi vender go drejer det. Citat:

Med til at drive væksten var salgsfremgang som følge af julen, og øget efterspørgsel i servicesektoren og inden for olie og industri. Samtidig oplevede de fleste brancher en fremgang i forhold til behovet for mere arbejdskraft.

Så i stedet for en nyhed om økonomisk vækst, kunne nyheden lige så godt have handlet om vækst i forureningen. Pga øget julesalg i USA er forureningen pga forbrug i USA steget med ca 3 %. (eller noget i den retning). Det er bare grotesk vi altid taler om at skulle have vækst og samtidig nedsætte vores forurening. Vi burde nedsætte forbruget og dermed forureningen eller i det mindste sige ligeud at vi er ligeglade.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *