Som en af mine venner beskriver her, så er der mange mobilselskaber i Danmark. Dette får dog ikke de danske forbrugere til at oversøge markedet for mobilabonnementer nærmere, hvorfor de oftest vælger et mobilabonnement som ikke stemmer overens med deres egentlige forbrug. Mange spilder derfor en masse penge på unødvendige produkter, hvor de enten betaler alt for meget for selve mobilabonnementet, eller også betaler de for lidt, hvilket faktisk også er uøkonomisk.
Grunden til dette er, at hvis du betaler for et lille abonnement, som du har fundet rigtigt billigt, kan dette bide sig selv i halen for dig. Det kan det, hvis du bruger mere end du betaler for, hvilket har den indflydelse at mobilselskabet opkræver dig for dit ekstraforbrug. Dette ekstraforbrug betaler du typisk rigtig meget for, så din samlede regning for mobilabonnementet i høj grad overstiger det budgetterede.
På samme måde men med omvendt fortegn, kan det være dyrt for dig at betale for et stort mobilabonnement, som du muligvis ikke bruger alt indholdet af. Det vil i sådanne tilfælde være tilrådeligt, at du i stedet analyserer dit egentlige mobilforbrug, hvorefter du ved hvilke mobilabonnement der passer til dit forbrug.
Dovenskab koster boksen!
Faktisk er det sådan, at hele 95 % af de danske mobilforbrugere betaler for et abonnement som ikke passer til deres reelle mobilforbrug. De tilhører dermed enten den forbrugergruppe som har et for lille abonnement, eller den anden gruppe som har et for stort abonnement. Fælles for begge grupper er, at de spilder deres penge på unødvendigt dovenskab. For i stedet for at tjekke om de kan spare penge ved at skifte mobilabonnement, ja så beholder de blot deres nuværende til glæde og gavn for teleselskabet.
Det er således kun i teleselskabernes interesse, at Danmarks mobilkunder ikke kender deres faktiske forbrug, og således stort set alle sammen betaler for meget for deres mobilydelser.
Dette bragte TV2 et indslag om, som du kan se via dette link.
Så hvad med at undersøg mobilmarkedet med det samme!